LESMATERIAAL 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18
 
Thema Monument
Opdracht Kennismaken met het begrip monument
Vertrekpunt Het KaDeurne en de Appeltuin uit de film ‘Als een school monument wordt’
José Luis Sert, Fernand Léger & Sigrid Giedion, Negen punten over monumentaliteit (1943)
“Monumenten vormen mijlpalen waarin mensen symbolen schiepen voor hun idealen, hun doelen en hun handelingen. Ze zijn ertoe bestemd het tijdperk waarin ze ontstonden te overleven, als nalatenschap aan de toekomstige generaties. Ze vormen een schakel tussen verleden en toekomst”
(uit: ‘Dat is architectuur’, p. 263)

Charter van Venetië
..//Lees meer (www.onroerenderfgoed.be)

Dossier van het monument de Appeltuin (school 7) in Leuven
Ministerieel besluit houdende bescherming van Monumenten, stads- en dorpsgezichten
I. Identificatie
II. Overzicht van procedure
III. Historische nota en beschrijving
IV. Evaluatie
V Juridische toestand
VI Bouwfysische toestand
VII Gemotiveerd advies
VIII Opmerkingen en bezwaren
-Aanvraag

De dossiers voor monumenten in Vlaanderen zijn ondergebracht in de Provinciale Diensten van Monumenten en Landschappen en zijn na aanvraag ook te raadplegen. Adressen zijn te vinden op: www.onroerenderfgoed.be

   

Foto./Begijnhofkerk in Tienen, © Herman Vandenbossche / AROHM, Monumenten en Landschappen

DOWNLOAD ALS .PDF

José Luis Sert, Fernand Léger & Sigrid Giedion, Negen punten over monumentaliteit (1.10 MB)
Dossier van het monument de Appeltuin
(school 7) in Leuven (deel 1)
(2.84 MB), deel 2 (3.69 MB)
FILMFRAGMENT
Waarom de Appeltuin een monument is

..//In Quick Time formaat (1.28 MB)
..//In Windows Media Player formaat (590 KB)

Zie ook
Opdracht 2, 10, 18

opdrachten en thema’s
Download inleidende tekst
Download opdracht
Schematisch overzicht
Overzicht hoofdstukken

 

Vlaams Architectuurinstituut: www.vai.be